Podpořte opravu drezíny

Již několik let máme ve svých sbírkách torzo motorové drezíny Tatra Vm 14/52, kterou jeden z našich členů zachránil před šrotací. Postupně se nám podařilo sehnat díly nutné pro zprovoznění vozíku – motor, převodovku a spoustu dalšího příslušenství. I když na drezíně občas nějaké práce probíhaly, prioritou pro nás dosud nebyla. To se změnilo v momentě, kdy jsme od majitele tratě dostali velmi zajímavou nabídku přesunout část našich aktivit mezi Žacléř a Královec. Na trati plánujeme uspořádat několik jízd zvláštního vlaku, do budoucna by zde ale mohla dostat příležitost právě naše drezína. Jízdy drezínou by mohly být velmi zajímavou turistickou atrakcí v této lokalitě. Nebude ale chybět ani na akcích v turnovském depu.

Drezínu stejného typu vlastní i spolek Zubačka. Fotografii poskytl Pavel Šturm.

O drezínách

Už ve 20. letech minulého století poptávaly ČSD motorové drezíny pro údržbu tratí. V roce 1923 vyrobila firma Wohanka a spol. první vozík označený jako „Gb“. Vozík se osvědčil a firma Wohanka jich pro ČSD dodala několik desítek. Tatra Kopřivnice však pod označením T14 začala vyrábět vozíky, které se těm od firmy Wohanka až nápadně podobaly. Vybaveny byly dvouválcovým motorem Tatra T11. Celá záležitost skončila až u soudu, který sice vyhrála firma Wohanka, další vozíky pro ČSD ale přesto dodávala Tatra. Konstrukce vozíků postupně procházela úpravami, byly například dosazovány výkonnější motory a původně nijak nekrytý vozík se později dočkal i boudy pro obsluhu. Různě upravované vozíky vyráběla Tatra až do roku 1954. kdy byla výroba předána do Trnavy, kde pokračoval až do roku 1968. Výroba vozíků tedy probíhala prakticky 45 let a za tu dobu jich bylo vyrobeno přes 3 000 kusů. Přesto je to ale často opomíjený kus československé železniční historie.

Drezína ještě před očištěním a natřením rámu.
Originální motor drezíny – „boxer“ Tatra s převodovkou.

Opravu drezíny můžete podpořit prostřednictvím Donio: