Jak jsme jezdili drezínami v Žacléři
Stejně jako v loňském roce, i letos se při příležitosti Svátku práce konala jízda speciálního vlaku z Turnova do Žacléře a zpět. Letos na to však turnovská „Beruška“ M 152.0604 nebyla sama, neboť se k ní připojil ještě vůz M 152.0318 z Jaroměře. Oba motoráky zavezly návštěvníky, na jejichž bezpečnost dohlíželi členové Sboru ozbrojené ochrany železnic v dobových uniformách, až na samý konec kolejí u žacléřského nádraží. Po příjezdu obou vlaků měli zájemci možnost navštívit i nedaleký Hornický skanzen v areálu bývalého dolu Jan Šverma. Jeho průmyslový areál nabízí mnoho technických i historických zajímavostí.
Hornický skanzen však nebyl jediným cílem cestujících zvláštního vlaku. Na žacléřském nádraží již čekaly tři drezíny, jedna motorová a dvě šlapací, které pak návštěvníky vozily po trati . Donedávna opuštěná a skoro zapomenutá trať tak zažila provoz, o jakém by se jí ještě před pár lety ani nesnilo. Pro úplnost dodejme, že jízdu zvláštního vlaku využilo i několik turistů, kteří vyrazili do Žacléře na výlet. To nás utvrdilo v tom, že sezónní turistické vlaky na této trati mají smysl.
Kolej-klub plánuje zavést již tuto sezónu pravidelný provoz drezíny vlastní konstrukce. Ve spolupráci s městem Žacléř by pak měly od příštího roku vyjet na trať zvláštní a letní turistické vlaky a motorové drezíny. V sezóně 2026 plánujeme na turistické vlaky nasadit motorový vůz M 152.0, v dalších letech bychom pak na trati rádi provozovali motorovou lokomotivu T 212.0026. Mimo to samozřejmě probíhá také postupná revitalizace nádraží jak v Žacléři, tak v Lamperticích, kde bychom rádi vybudovali železniční atrakci. Je možné, že se v budoucnu na 5 kilometrů dlouhou dráhu vrátí i občasný parní provoz. Vše je však otázkou času a finančních prostředků.
Několik reportáží z akce:









